Pandox logo

Pandox AB (publ) delårsrapport januari–september 2024

24 okt, 2024, 07:00
Regulatoriskt pressmeddelande

Högt affärstempo och god tillväxt

Juli–september 2024

• Intäkter Hyresavtal uppgick till 1 069 (1 040) MSEK. Ökningen för jämförbart bestånd i fast valuta var 2 procent
  • Intäkter Egen drift uppgick till 804 (844) MSEK. Ökningen för jämförbart bestånd i fast valuta var 9 procent
  • Driftnetto Hyresavtal uppgick till 933 (920) MSEK. Ökningen för jämförbart bestånd i fast valuta var 1 procent
  • Driftnetto Egen drift uppgick 226 (222) MSEK. Ökningen för jämförbart bestånd i fast valuta var 15 procent
  • EBITDA uppgick till 1 123 (1 102) MSEK, en ökning med 2 procent
  • Cash earnings uppgick till 582 (558) MSEK, motsvarande 3,14 (3,04) SEK per aktie
  • Orealiserade värdeförändringar Förvaltningsfastigheter uppgick till 12 (-93) MSEK. Orealiserade värdeförändringar Rörelsefastigheter, vilka endast redovisas i informationssyfte, uppgick till 190 MSEK. Orealiserade värdeförändringar derivat uppgick till -489 (43) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -39 (460) MSEK, motsvarande -0,24 (2,48) SEK per aktie
  • Den 28 augusti förvärvades och tillträddes tre lägenhetshotell i centrala London för cirka 230 MGBP
  • Den 4 september ingicks avtal om förvärv av DoubleTree by Hilton Edinburgh City Centre för 49 MGBP, som tillträddes den 1 oktober
  • Den 18 september genomfördes en riktad nyemission om cirka 10,75 miljoner B-aktier som tillförde cirka 2 000 MSEK

Januari–september 2024

• Intäkter Hyresavtal uppgick till 2 923 (2 762) MSEK
  • Intäkter Egen drift uppgick till 2 317 (2 249) MSEK
  • Driftnetto Hyresavtal uppgick till 2 496 (2 388) MSEK
  • Driftnetto Egen drift uppgick till 573 (493) MSEK
  • EBITDA uppgick till 2 945 (2 754) MSEK
  • Cash earnings uppgick till 1 414 (1 327) MSEK, motsvarande 7,67 (7,22) SEK per aktie
  • Värdeförändringar fastigheter uppgick till 437 (-768) MSEK och orealiserade värdeförändringar derivat uppgick till -199 (31) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till 1 125 (545) MSEK, motsvarande 6,02 (2,87) SEK per aktie
  • Belåningsgraden var 45,1 procent och räntetäckningsgraden, rullande tolv månader, var 2,6 ggr

Kommentar från vd Liia Nõu

”Båda våra affärsområden visade god tillväxt i kvartalet. Totala intäkter och driftnetto ökade med 5 respektive 3 procent för jämförbart bestånd i fast valuta. Cash earnings per aktie ökade med 4 procent och tillväxten i EPRA NRV, mätt i årstakt samt justerat för lämnad utdelning i april och likvid från nyemission i september, var 4 procent.”

”Kvartalets stora höjdpunkt var förvärvet av tre moderna och mycket lönsamma ’aparthotels’ (Residence Inn by Marriott) i centrala London för cirka 230 MGBP, som ger oss ökad exponering mot ett attraktivt hotellsegment. Hotellen förväntas initialt bidra med cirka 34 MGBP i intäkter och 17 MGBP i driftnetto, mätt i årstakt, motsvarande en direktavkastning om drygt 7 procent, och vi ser ytterligare avkastningspotential över tid.”

”I det fjärde kvartalet förväntar vi oss en stabil efterfrågan i hotellmarknaden och ett normalt säsongsmönster, där efterfrågan normalt minskar under andra halvan av december för att åter öka från mitten av januari. Nyöppningarna av Citybox Brussels och Scandic Go Sankt Eriksgatan 20, samt förvärven av Residence Inn by Marriott och DoubleTree by Hilton Edinburgh kommer att ge ett tydligt positivt driftnettobidrag i det fjärde kvartalet.”

Presentation av delårsrapporten
Pandox presenterar delårsrapporten för investerare, analytiker och media via en webbsänd telefonkonferens den 24 oktober 2024 kl. 08:30 CEST. Som en tjänst till Pandox intressenter sker också en extern uppdatering av hotellmarknaden.

Om du önskar delta via webcasten, gå in på följande länk:

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via följande länk:

Bilaga: Delårsrapport januari–september 2024

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:
Liia Nõu, vd, +46 (8) 506 205 50
Anneli Lindblom, CFO, +46 (0) 765 93 84 00
Anders Berg, SVP Head of Communications and IR, +46 (0) 760 95 19 40

Denna information är sådan information som Pandox AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 kl. 07:00 CEST.

Pandox äger, utvecklar och hyr ut hotellfastigheter till skickliga hotelloperatörer under långsiktiga, omsättningsbaserade hyresavtal med garanterade miniminivåer. Sedan starten 1995 har vi vuxit till en av de största hotellfastighetsägarna i Europa. Vår portfölj består av 161 hotellfastigheter med cirka 35 600 rum i 11 länder i norra Europa. Portföljens marknadsvärde uppgår till cirka 70 miljarder SEK. Huvudkontoret ligger i Stockholm och vi är noterade på Nasdaq Stockholm. www.pandox.se