Pandox logo
Pandox logo

"För mig är Pandox det ultimata bolaget"

Liia Nõu är sedan 23 augusti permanent vd på Pandox. Men hon är ingen nybörjare - hon började på Pandox redan 2007 och har dessförinnan haft mängder med chefsbefattningar i många olika branscher.

13 oktober 2021

Även om du har arbetat på Pandox sedan 2007 har du en lång och gedigen karriär innan dess. Kan du kort beskriva den?
Jag är född och uppvuxen i Uppsala och flyttade till Stockholm för att börja studera på Handelshögskolan. Jag har genom åren arbetat inom de flesta branscher känns det som. Jag började på American Express som controller, gick vidare till Kuwait Petroleum där jag jobbade inom treasury och valutor och till sist som tillförordnad CFO som 30-åring.

Därefter har jag haft flera CFO-roller – på Tele2, Icon Medialab, Song Networks och GE Money Bank, för att till slut hamna på Pandox 2007. Även om CFO-rollen som sådan har vissa likheter är det ändå enormt stora skillnader beroende på vilket företag du arbetar på och vilken bransch du verkar i.

Om jag ska hitta någon röd tråd i min karriär är det att jag alltid sökt bolag som utmanar men som är trygga i sina värderingar, som har stark drivkraft, är initiativrika och är internationellt snabbfotade. Det är så jag beskriver Pandox också, vilken nog förklarar varför jag stannat i över 15 år.

Vad är det bästa med att arbeta inom hotellbranschen?
Det är en bransch som är enkel att älska – gästvänlighet, glada och öppna människor, dynamisk marknad. Och i princip alla människor man träffar har en positiv känsla när man pratar om hotell.

Hur kommer det sig att du arbetat på Pandox så länge? Hur skiljer sig Pandox från dina tidigare arbetsgivare?
För mig är Pandox det ultimata bolaget. Det är så enormt högt tempo, vi är snabba i tanke och beslut och har korta beslutsvägar utan hierarki. Det finns en väldigt härlig vinnaranda blandat med ödmjukhet – vi brukar säga att vi aldrig är bättre än vår senaste match. Vi skrattar varje dag, har högt i tak och alla är prestigelösa trots att mina kollegor tillhör absoluta toppen inom sina respektive områden.

Nu har du gått in i en ny roll som vd för Pandox. Hur ser dina kommande prioriteringar ut?
Jag brukar säga att det är i grunden två delar - kontinuitet och förädling. Kontinuitet i det vi redan gör så bra – en stark organisation med en väl fungerande affärsmodell, vi är flexibla och snabba. Vi är väldigt redo att fortsätta den resa vi var på innan pandemin slog till. Samtidigt vill jag ha stärkt fokus på förädling, värdetillväxt och inte enbart tillväxt i sig, och samtidigt fortsätta utmana oss själva och gamla sanningar.

Ditt bästa minne från Pandox-åren?
Jag kommer att tänka på hur många som helst genom åren… Men jag kommer särskilt ihåg hösten 2018 när vi hade haft en spännande men arbetsmässigt intensivt år med flera, stora förvärv. Anders Nissen bjöd hem oss till sin altan i Palma och vi var ett gäng där som satt ute i den varma augustinatten.

Du har två hundar, där Dexter ofta syns till på kontoret. Vad gillar han bäst med Pandox?
Förutom smulorna i köket så är det hans ’crew’ som kallas the Pandogs – ett växande och dynamiskt gäng av olika hundar som brukar hänga på kontoret. Vi välkomnar alla hundar på kontoret. Han har varit med på otaliga möten men tröttnar och somnar ofta i mitt knä om folk blir långrandiga. Men vem gör inte det 😊

Favoritresmål?
Privat älskar jag att se nya ställen och har faktiskt varit på mitt drömställe Antarktis – jag har alltid älskat pingviner av någon anledning. Men det finns så många coola ställen som jag har haft turen att få besöka; Galapagos, Amazonas, Sydafrika, bestigit Kilimanjaro. Nästa större resa går Nepal där jag ska bestiga toppen Lobuche som är 6 200 meter högt. Världen är så stor och jag har mycket kvar att se och uppleva.

Favorithotell?
The Hotel i Bryssel – ett hotell som Pandox både äger och driver. Det är nästan en symbol över sättet vi på Pandox arbetar: vi köpte till ett bra pris vid en tidpunkt då hotellet inte nådde upp till sin fulla potential. Hotellet har ett perfekt läge i stan och vi genomförde en stor värdedrivande investering, där vi ompositionerade och förädlade produkten. Idag är det ett landmärke i Bryssel, ett kaxigt men samtidigt ödmjukt och sobert hotell, och med en personal i världsklass. Det är en juvel som statsministrar, presidenter och världskändisar väljer att bo på när de är i Bryssel.