Pandox fortsätter expandera i Montreal

16 maj, 2008, 09:19
Pandox fortsätter expandera i Montreal
- Efter köpet av Hyatt Regency Montreal har bolaget 1 000 rum Kanadas andra stad

Pandox fortsätter sin expansion i Nordamerika och tecknar avtal om förvärv av Hyatt Regency Montreal för 58,5 miljoner kanadensiska dollar, motsvarande cirka 340 miljoner svenska kronor. Hyatt Regency är ett av Montreals största hotell med sammanlagt 605 rum. Med förvärvet stärker Pandox sin position i Montreal - sedan tidigare äger bolaget InterContinental, vilket innebär att Pandox nu äger nästan 1 000 rum i Kanadas näst största stad.
Hyatt Regency Montreal är ett hotell av internationell storlek och standard. Hotellet erbjuder omfattande mötes- och konferenslokaler, som kan bland annat innehåller en stor bankett- och kongressavdelning med plats för 1 000 personer. Hyatt Regency erbjuder också ett brett mat- och drycktesutbud, stor pool, gym och spa-avdelning.
Hotellet har ett strategiskt viktigt läge i centrala Montreal, mitt i nöjes- och shoppingdistriktet nära teatrar och museum med gångavstånd till Palais des Congrès, Montreals mäss- och kongresscenter.

"Vi fortsätter att expandera i Nordamerika eftersom hotellet motsvarar våra strategiska kriterier i form av ort, storlek och läge. Vi känner oss dessutom övertygade om att vi, i nära samarbete med Hyatt, kan utveckla hotellet vidare. Med förvärvet når vi en kritisk massa i Montreal. En marknad vi successivt lärt känna och ser betydande potential i.", säger Anders Nissen, VD Pandox. Pandox tog det första klivet till den Nordamerikanska marknaden i samband med förvärvet av Intercontinental Montreal i juli förra året. De höga förväntningarna på den kanadensiska marknaden har infriats.

Hyatt Regency blir bolagets första hotell som drivs under Hyatts flagga, vilket innebär att Pandox hotellportfölj utökas med ytterligare ett varunamn. Sedan tidigare drivs de Pandox- ägda hotellen - i olika driftsformer - av bland annat InterContinental, Hilton, Crowne Plaza, Holiday Inn, Radisson SAS, Scandic, Clarion.
I samband med förvärvet av Hyatt Regency, med planerat tillträde den 13 juni 2008, kommer Pandox att överta ett management-kontrakt med Hyatt. Företagen kommer i nära samarbete att driva och utveckla hotellet. Hyatt Regency har senaste åren renoverats till ett bra skick. Säljaren av hotellet är Ashford Canada Trust, ett dotterbolag till Ashford Hospitality Trust, Inc. (NYSE:AHT).
__________

Anders Nissen, VD Pandox AB, 08-506 205 50

Pandox är en av de ledande aktörerna på hotellfastighetsmarknaden i Europa. I portföljen ingår 45 hotell, varav tio operativa verksamheter, med sammanlagt 10 800 rum belägna i Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Bahamas, Storbritannien, Schweiz och Kanada. Pandox hotell drivs i olika driftsformer under välkända varunamn som Hilton, InterContinental, Crowne Plaza, Radisson SAS, Holiday Inn, Scandic, Elite, Clarion, Quality, First, Hyatt eller under oberoende distributionskanaler.