PANDOX FÖRVÄRVAR ANRIKA HOTELL SKOGSHÖJD OCH PARK HOTELL I SÖDERTÄLJE

25 jan, 2007, 09:25
Stockholm 2007 01 25

PANDOX FÖRVÄRVAR ANRIKA HOTELL SKOGSHÖJD OCH PARK HOTELL I SÖDERTÄLJE

Pandox förvärvar aktierna i Skogshöjd Handels & Fastighets AB som innehåller hotellrörelserna Best Western Hotell Skogshöjd och Quality Park Hotell, inklusive fastigheterna för 125 miljoner svenska kronor. Pandox tillträder hotellen den 1 mars 2007.

Best Western Hotell Skogshöjd är ett anrikt hotell i centrala Södertälje med 225 rum, välutvecklad konferens- & mötesverksamhet med sammanlagt 11 lokaler, flera restauranger samt en nybyggd spaavdelning, Skogshöjd spa. Hotellet har ägts och drivits av samma familj sedan 1936 och sedan 1979 av nuvarande fem ägare, den tredje generationen.

Quality Park Hotell har ett utmärkt läge i Södertälje centrum i direkt anslutning till shoppingdistrikt. Hotellet har 150 rum och konferenskapacitet för stora och små grupper.

Pandox strategi är att driva verksamheterna i egen regi vilket innebär att hotellen kommer att behålla sin lokala profil och förankring i Södertälje. VD blir Anders Hallin som idag är VD för Radisson SAS Hotel Östersund som ägs och drivs av Pandox. Anders som är 44 år har en gedigen operativ erfarenhet och har tidigare bland annat varit VD för Vildmarkshotellet samt haft ett antal ledande befattningar inom Scandic och Reso.

Hotellmarknaden i Södertälje har de senaste åren haft en god utveckling dels på grund av stadens välutvecklade näringsliv med bl a AstraZeneca, Scania och Svenska Volkswagen. Dessutom omfattas man av den dynamik som finns i Södra Storstockholm med bl a Stockholmsmässan.

"Vi är stolta över att få ta över ansvaret för ett familjeföretag som funnits sedan 30-talet och hoppas kunna fortsätta utveckla hotellen i Pandox svenska och inter-nationella hotellmiljö­. Vi har också en tilltro att hela Stockholmsregionen kommer att fortsätta växa och att efterfrågan av hotelltjänster i Södertälje kommer att följa samma mönster", säger Anders Nissen, VD för Pandox.

__________

Anders Nissen, VD Pandox AB, 08 506 205 60, 0708 46 02 02, anders.nissen@pandox.se

Pandox är en av de ledande aktörerna på hotellfastighetsmarknaden i Europa. I portföljen ingår 41 hotell, varav nio operativa verksamheter, med sammanlagt drygt 9 200 rum belägna i Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Bahamas, Storbritannien och Schweiz. Pandox hotell drivs i olika driftsformer under välkända varunamn som Scandic, Hilton, Radisson SAS, Crowne Plaza, Choice eller under oberoende distributionskanaler.