Pandox förvärvar Hotel Berlin med 701 rum

9 jun, 2006, 09:52
Pandox förvärvar hotellfastigheten Hotel Berlin inklusive den operativa verksamheten med tillträde den 1 juni 2006. Pandox strategi är att driva hotellet i egen regi under ett välkänt varunamn eller via en oberoende distributionskanal.

Förvärvet av Hotel Berlin uppfyller Pandox samtliga förvärvskriterier. Hotellet ligger i en av Europas största och intressantaste marknader. Det är en renodlad hotellfastighet i ett centralt läge på promenadavstånd från det turisttäta Kurfürstendamm. Hotellet är stort, Berlins tredje största, och innehåller 701 rum, 18 konferenslokaler, samt flera restauranger och barer.

Pandox huvudstrategi blir att försöka repositionera hotellet mot det mera lönsamma mötes- och eventsegmentet samt via bolagets aktiva ägande stödja den lokala ledningen att implementera effektiva och moderna driftsformer. Utvecklingsprogrammet beräknas ta 2-3 år och omfattar ett investeringsprogram om 7-8 miljoner euro.

Berlins hotellmarknad består av ca 45 000 rum. Marknaden är välutvecklad och huvuddelen av de större internationella operatörerna och varunamnen är representerade. Hotellmarknaden har de senaste åren lidit av ett högt kapacitetstillskott med fallande priser vilket nu förväntas övergå i en lugnare fas med förbättrad lönsamhet. Förvärvet är Pandox första i Berlin. Sedan tidigare ägs tre hotell i Tyskland: Hilton Bremen, Hilton Dortmund och Scandic Lübeck. Med etableringen stärker Pandox sin position som ett av de ledande hotellfastighetsbolagen i Europa.

"Pandox följer sin strategi och genomför förvärv av hotell i intressanta marknader där vi kan öka lönsamheten och addera värde genom vårt aktiva ägande" säger Anders Nissen.

Säljaren, Azure Property Investments SA, är ett engelskt investment och management företag som förvärvade hotellet 2005.

Anders Nissen, VD Pandox AB, 08-506 205 50